vrijdag 20 januari 2017

paneel tricot jurkjes, plooirokje en probeersel...

En dan zijn we 'opeens' drie weken verder. Het word tijd voor een nieuwe blogpost. Heb het idee dat ik niet veel genaaid heb, maar heb toch nog wel wat te laten zien: Allereerst zag ik bij de Stoffenkraam een rek met afgeprijsde paneelstoffen. Voor die prijs wilde ik er wel 1 hebben. Het was een lap met een stadsgezicht, waar ik 2 jurkjes uit heb kunnen halen. De eerste die ik maakte was met de lantaarnpaal maar vond die jurk voor het mooi iets te lang geworden. De 2 de heeft wat meer kleur en die heb ik ook iets korter gehouden, dat jurkje word nu dus volop gedragen en de ander blijft in de kast hangen tot volgend jaar.



 In de kerstvakantie naaide ik een tricot jurkje (geen foto van) en een plooirokje (La Maison Victor) voor een jongedame met het syndroom van Down. Eigenlijk naai ik niet meer voor anderen. Maar omdat zij dus klein is, korte armen heeft en wat afwijkende maten, vond ik het een leuke uitdaging om iets goed passends te maken. Het rokje maakte ik van een mooie wollige stof, detailfoto van de stof geeft de juiste kleur weer. Andere foto komt van mijn mobiel... , hier kloppen de kleuren dus niet van. Ik vond het zo'n leuk rokje geworden, dat ik dat voor mezelf ook wel eens wilde proberen. Eigenlijk tegen beter weten in, had al zo'n vermoeden dat een buikje en een plooirok in nog eens een dikke stof geen goede combi zou zijn. Maar tsja...ik vind die rokjes zo leuk!! Dus een voordelig maar mooi stofje gekocht en aan de gang gegaan. Het was wel haal, haal, haal trouwens met mijn ruwe winterhanden. Beetje irritant. Voordat ik ging knippen heb ik natuurlijk wel eerst het patroon grondig aangepast, anders zou de rok geen eens dicht kunnen... Dus de tailleband aan alle kanten 2,5 cm erbij (totaal 10 cm) en bij de bovenkant rok dus ook. En ja  na even naaien was hij dan klaar . Wat was ik benieuwd! Hij past goed, sluit mooi aan, maar..... het is eigenlijk geen gezicht geloof ik. De dochters bevestigde dat ook even aardig. En nu? Ik heb hem in de kast gehangen. Wie weet krijg ik nog wel eens een smallere taille....  (het enigste wat ik nog zou kunnen proberen is een lang vest te maken voor erop, maar ja of dat nu mooi is? Dat weet ik niet. )


 
En zo rommelen we een beetje door, heb best veel ideeen om te gaan naaien, maar de noodzaak is er niet echt, de kinderen hebben genoeg voor de winter, ik trouwens ook, het voorjaar duurt nog even... Voorlopig kan ik me ook goed bezig houden met gezond eten bereiden. Daar ben ik 1 januari mee begonnen mbv de boeken van Smakelijck. Dat bevalt zeer goed, we eten nu zo anders en eerlijk gezegd ook lekkerder, dat ik koken opeens leuk ben gaan vinden.. En dat kost dus ook tijd!

14 opmerkingen:

Alien K zei

Zo herkenbaar! Iets mooi vinden, weten dat het je figuur niet flatteert....en toch maken! Om vervolgens in de kast te laten hangen en je afvragen waarom je dat nou zonodig moest doen ☺

De paneeljurkjes zijn mooi geworden.

Wat ik me pas afvroeg: hoeveel kledingstukken naai jij in 1 jaar?

Crea-roosje zei

Leuk he die paneelstoffen,heb ze ook zien hangen.
Leuke jurken van gemaakt zeg!
OOk de achterkant.
leuk dat je voor dat meisje wat kan maken om dat ze eigenlijk niets leuks kunnen kopen voor haar!
ha ha jij weer met je buik....
Doei ook altijd in januari gezond koken dat kost tijd maar ook welnleuk toch ,krijg je een andere hobby!
liefs esther

Danielle zei

Hoi Alienke, ik heb geen flauw idee wat ik per jaar naai. Als je mijn posten langsgaat en telt, dan weet je het!! Ik schat 1,5 kledingstuk per week gemiddeld??

Unknown zei

Mooi hoor!!

sarina zei

de jurkjes zijn prachtig! Mooi plooirokje, jammer dat t niet echt wat is voor je juist omdat je er zo van houd. Misschien is het een idee om te gaan hoepelen? Werkt perfect ;)

groetjes sarina

Wilma zei

Mooi die jurkjes en rokjes!
Hier kan ik ook niet alles dragen. Anders denk ik dat ik zwanger ben of zo.
Wie weet maak je iemand blij. Evt. Op MP.
Groet.
Wilma

Vlijtige Lies zei

Wat heb je de paneelstof leuk verwerkt! Mooi,en je rokjes...zien er heel netjes uit. Alleen jammer dat je je er niet prettig bij voelt. Goed bezig zeg, met het gezonde eten. Ik hou zo niet van koken, maar wel heel erg van puur en gezond eten.Succes met je kook en naaikunsten. Gr.Arjo

Anoniem zei

Leuke jurkjes weer! en iemand anders blij gemaakt, ook altijd leuk! Ben benieuwd wat je zo anders eet, bijzondere recepten? of gebruikte je veel pakjes e.d.? ik vind het altijd zo lastig, manlief houdt hier eigenlijk alleen van aardappelen, groenten en vlees, beetje saai;-) Gr. Anne

Anoniem zei

dag Danielle, wat een leuke jurken voor je dochters! Inderdaad, de achterkant met die biesjes, echt leuk! Misschien kun je van jouw rok de plooien veranderen, b.v over elkaar leggen en onderaan bij de zoom taps laten toelopen? { wel veel werk weer} Veel succes ook met koken! groet, Lucie.

Danielle zei

Hoi Anne, over het eten: ik gebruikte wel eens zakjes voor nasi en macaroni bijv. Nu dus niet, maar we eten nu veel meer hele andere combinaties. Ook meer ovenschotels. De combinaties zijn vaak erg lekker: bijv witlof met kaas mosterdsaus en aardappel met schil uit de oven, zuurkool met zoete aardappel en pastinaak uit de oven, ik heb ook hachee leren maken zonder zakjes, of rode kool bereiden (eerst aten we het uit een pot) , broccoli met penne en gehakt enz enz. Mijn man is helemaal blij, die houd wel van wat anders, 3 van de 5 kinderen vinden het wat minder... Vanavond ga ik trouwens spruitjes proberen van een recept van Smakelijck...Heb nog nooit spruitjes gegeten in mijn trouwen haha.

Anoniem zei

Hoi Danielle, Leuk om nieuwe dingen uit te proberen, ik maak voor macaroni nu ook zelf saus van verse tomaten, vaak een grote pan en doe dat in een paar lege appelmoes potten dan kan je het lang bewaren, makkelijk voor als je snel klaar moet zijn en toch van vers.. Rode kool heb ik nog nooit gegeten in mijn trouwen;-) spruiten eten wij regelmatig, daar houd mijn man van, vind ze zelf niet zo maar het is wel gezond natuurlijk. Nasi doe ik nog wel met een zakje er staat op zonder e nrs enz ga er vanuit dat dat klopt.. Maar vind het toch nog wel een sport om het zoveel mogelijk gezinsleden naar de zin te maken. Succes met koken Gr. Anne

Onder de knotwilg zei

Leuk verwerkt dat paneel! Je ziet ze vaak voorbij komen die paneelstoffen, maar vaak vind ik ze best duur... Dus ja, als je ze dan in de uitverkoop kan vinden is dat wel boffen!
Enne... waren de spruitjes lekker? Hier worden m'n kids altijd helemaal blij van spruiten. Als ik ze laat kiezen wordt het altijd spruiten, boerenkool, stamppot andijvie of broccoli. Ze houden niet van nasi, macaroni etc. Rare kinders ;-) Als wij trek hebben in macaroni oid haal ik voor hun een kliekje boerenkool oid uit de vriezer: zij blij, wij blij!

Anoniem zei

Weer 2 leuke jurkjes rijker! Ook de siernaad achterop vind ik een leuk idee! En misschien is de plooirok een stimulans om af te vallen?!
Groetjes Deborah

Omias maaksels zei

Hallo Danielle,
Eens achterstevoren beginnen....
met 'gezond koken ' , dus.
Tja : ik bevestig : daar kruipt erg veel tijd in.
Hier zijn zakjes en pakjes al altijd uit den boze geweest omwille van een allergie voor kleur-en bewaarstoffen en als je elke dag vers wil koken én je wil je boodschappen wat plannen , dan gaat daar een pak tijd naartoe.
Tijd die hier dus afgetrokken wordt van de naaitijd.
(want dat doe ik liever)
Wat jouw naaiwerken betreft : ik vind de paneljurk mooi ; zeker ook het coverstiksel op het rugpand.
En het plooirokje oogt ook mooi....maar lijkt me eerder iets voor tieners. Al zal dat een kwestie van smaak zijn.;-)
groetjes
Mia